مشکل ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و راه حل ممکن

مشکل بزرگ بشقاب های پلاستیکی: هند به خاطر طعم های متنوع و انتخاب فراوان در غذاهای لذیذ کنار جاده معروف است. هر شهر هندی میراث منحصر به فرد خود را دارد که با ارائه غذاهای بی نظیر خود در غذاهای خیابانی مشخص می شود. بسیاری از فروشندگان نسل‌هاست که در تجارت غذاهای خیابانی فعالیت می‌کنند و صنایع دستی خود را برای ارائه نمایش‌های سرگرم‌کننده دراماتیک در حالی که دستور پخت‌های اصیل پدرانشان را سرو می‌کنند – معمولاً در بشقاب‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف هستند که بلافاصله پس از اتمام غذا دور ریخته می‌شوند. این مفهوم به خوبی با سبک زندگی طبقه کارگر و نخبگان هندی مطابقت دارد، زیرا آنها در حین گذراندن روزهای خود برای یک لقمه سریع توقف می کنند.

از حدود 5600 تن زباله پلاستیکی که روزانه در هند تولید می شود، بخش بزرگی از پلاستیک یکبار مصرف در ردپای جمعی ما از کارد و چنگال ناهارخوری حاصل می شود: بشقاب های پلاستیکی، قاشق ها و چنگال هایی که با غذای ما سرو می شوند. فروشندگان معمولاً پایین ترین قیمت ظروف یکبار مصرف را ترجیح می دهند زیرا در زمان زیادی که صرف تمیز کردن بشقاب می شود صرفه جویی می کند و به آنها امکان می دهد به مشتریان بیشتری به ویژه در ساعات اوج مصرف خدمات ارائه دهند.

صنعت فست فود سوخت بیشتری به آتش می افزاید و شرکت های مدرن تحویل غذا از تکنیک های مختلف بسته بندی استفاده می کنند تا محصولات خود را برای مشتریان جذاب تر کنند. روش‌های جدید بسته‌بندی «ضد دستکاری» به شدت به پلاستیک‌ها وابسته هستند تا اطمینان حاصل شود که بسته‌ها قبل از تحویل باز نمی‌شوند. اگر چه دقت می شود که بسته بندی از حداقل مواد تشکیل شده باشد، اما همچنان بخش بزرگی از آن زیست تخریب پذیر نیست.

یافتن انبوه زباله‌های کوچک در فاصله‌ای نه چندان دور از این فروشندگان، که عمدتاً از بشقاب‌ها و ظروف ریخته‌شده توسط مشتریان تشکیل شده‌اند، یک منظره معمولی است.

غذا در بشقاب و ظروف پلاستیکی

مواد متداول مورد استفاده در این کارد و چنگال یکبار مصرف عبارتند از:

1. پلی استایرن
این صفحات سبک وزن بوده و فوم پلی استایرن در مقایسه با پلاستیک های سخت تر بسیار نرم است که به راحتی شکسته نمی شوند. قیمت آنها حدود روپیه است. 0.5 در هر بشقاب غذاهای گرم، غذاهای روغنی، اسیدها و الکل باعث می شود ظروف غذای استایروفوم تا حدی تجزیه شوند و استایرن را به مواد غذایی که در ظرف نگه می دارد، شسته می شود.

2. آلومینیوم پلاستیک
یک طرف صفحه از مقوا ساخته شده است و طرف دیگر با یک لایه پلاستیکی نازک پوشیده شده است که از هرگونه نشتی یا ریزش جلوگیری می کند به همین دلیل تولید ظروف یکبار مصرف افزایش یافته است. هزینه آنها بین روپیه است. 0.3 به روپیه 1.5 در هر بشقاب بسته به پیچیدگی و تعداد محفظه ها.

خرید ظروف یکبار مصرف

3. پلاستیک
یکی از دلایل اصلی استفاده از پلاستیک بر فلز، بهداشتی بودن آن است. پلاستیک ها برای کمک به جلوگیری از گسترش بیماری بسیار مفید هستند. کارد و چنگال فلزی باید بعد از هر بار استفاده تمیز شود. کارد و چنگال پلاستیکی مقدار آب و صابون مورد استفاده برای تمیز کردن مکرر ظروف را کاهش می دهد. هزینه ساخت پلاستیک ها کمتر است. علاوه بر این، کارد و چنگال پلاستیکی به راحتی تولید و به صورت عمده ارسال می شود، و آن را به مقرون به صرفه ترین گزینه برای انبار کردن یک رستوران تبدیل می کند.

وابستگی ما به مصرف ظروف پلاستیکی

وابستگی فزاینده ما به محصولات پلاستیکی برای عادات مصرف مواد غذایی نشان می دهد که ما باید جایگزینی سازگار با محیط زیست را برای ظروف پلاستیکی برای غذاخوری انتخاب کنیم تا دسترسی آسانی را که غذاهای خیابانی به آن معروف است حفظ کنیم.

راه حل در 3 R مدیریت زباله نهفته است:
استفاده از ظروف یکبار مصرف را کاهش دهید.
به جای تولید ظروف جدید، دوباره از ظروف استفاده کنید.
ظروف تولید شده را بازیافت کنید.

فروشندگان مواد غذایی خیابانی که استفاده مجدد از بشقاب های فلزی یا پلاستیکی را انتخاب می کنند، این کار را با شستن موجودی ظروف خود در زمانی که توسط مشتریان استفاده می شود، انجام می دهند. آنها معمولاً زمان بسیار کمی برای انجام این کار دارند، در حالی که در نتیجه غذاها را برای برآورده کردن تقاضای مشتری آماده می کنند و سود تولید لیوان کاغذی زیاد است. این می تواند منجر به شستشوی نادرست بشقاب ها شود و باعث ایجاد نگرانی های بهداشتی و ایمنی مختلفی مانند قرار گرفتن در معرض E. coli و سایر باکتری ها شود. تنها شستن بشقاب برای از بین بردن میکروب های بیماری زا که در محیط های کنار جاده ای که رعایت بهداشت در آنها مشکل است، کافی نیست.

من و دوستانم با این بیانیه مشکل در هکاتون Reimagine Waste IISc Bangalore روبرو شدیم، جایی که تیم‌های مبتکر گرد هم آمدند تا محصولاتی را برای کاهش ردپای پلاستیکی شهری ما توسعه دهند. ما از نزدیک با جمع‌آوران زباله (که در عامیانه به آنها «پوراکارمیکا» گفته می‌شود) کار کردیم تا گلایه‌های اصلی آن‌ها را در چرخه تولید و جمع‌آوری زباله بشنویم. آنها با مشکلات مختلفی از جمله تفکیک دستی انواع زباله و انباشت زباله در مناطق عمومی از فروشندگان مواد غذایی خیابانی مواجه بودند.

راه حل ما برای هدف قرار دادن فروشندگان غذاهای خیابانی SteamIt است، یک دستگاه قابل حمل گازسوز که می تواند توسط فروشندگان مواد غذایی برای ضدعفونی کردن بشقاب های فلزی در حین ارائه خدمات به مشتریان استفاده شود و سرمایه لازم برای تولید ظروف یکبار مصرف کم است.

تمیز کردن با بخار 99.9 درصد از باکتری ها، میکروب ها و کنه های گرد و غبار را از بین می برد. این شامل E. coli، باکتری استاف، سالمونلا و سایر میکروارگانیسم‌ها، کپک‌های سطحی، باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌های مختلف دیگری است که از غذاهای ناپاک خیابانی گیر می‌آورند. در 175 درجه، بخار تحت فشار می تواند برای ضدعفونی سریع و موثر صفحاتمورد استفاده قرار گیرد.

بخار به گونه ای طراحی شده است که با استفاده از کویل گرمایش الکتریکی یا انرژی حرارتی اضافی تولید شده در هنگام پخت و پز روی شعله گاز تغذیه می شود. این به این معنی است که فروشندگان می توانند از آن حتی در هنگام فروش غذا در خیابان استفاده کنند و قیمت لیوان یکبار مصرف شفاف با آنها متفاوت خواهد بود.

یک سیستم دریچه‌هایی که با فنر فعال می‌شوند برای هدایت یک جریان بخار فوق‌گرم به صفحه استفاده می‌شود که اکثر باکتری‌ها را می‌کشد و ذرات ذرات را از بین می‌برد. سپس این آب در زهکشی جمع آوری شده و مجدداً برای تمیز کردن استفاده می شود.

ما یک کمک هزینه تحقیقاتی برای توسعه بیشتر مفهوم در مرکز طراحی و تولید محصول IISc دریافت کردیم.

مشکل دنیای مدرن با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی غذا را بیرون بیاورید
در زمان‌های اخیر، مشاغل تحویل غذا به منبع بزرگی از زباله‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف تبدیل شده‌اند. برخلاف صرف غذا در رستوران، تحویل غذا مستلزم بسته بندی غذا در ظروف یکبار مصرف است که برای حمل غذا به مشتری استفاده می شود و حتی لیوان یکبار مصرف هم مانند دیگر ظروف اهمیت زیادی دارد. این ظروف بعداً بازیابی نمی شوند و قرار است پس از استفاده دور ریخته شوند. این امر شرکت‌های تحویل‌دهنده را با معامله سختی مواجه می‌کند که بسته‌بندی ساده و سبز را ارائه می‌کند یا ارائه یک نمایش منحصر به فرد و جذاب از غذای خود.

اگر رستوران‌ها و شرکت‌های تحویل در قبال زباله‌های تولید شده به‌عنوان محصول فرعی کسب‌وکارشان بیشتر پاسخگو باشند، استفاده از بسته‌بندی سبزتر را به جای بسته‌بندی ظروف یکبار مصرف معمولی در اولویت قرار می‌دهند. ظروف زیست تخریب پذیر برای سناریوی ظروف تحویل مواد غذایی که برای مدت زمان بسیار کوتاهی استفاده می شوند، بسیار مناسب تر هستند، برخلاف بسته بندی های پلاستیکی که برای مواد غذایی استفاده می شود که به ماندگاری طولانی نیاز دارند.

تولید لیوان یکبار مصرف در خانه

جایگزین هایی از فیبر یا کاغذ

جایگزین های محبوب از فیبر یا کاغذ ساخته شده اند و هیچ عنصر پلاستیکی ندارند. این هنوز یک راه حل بهینه نیست زیرا زمان تجزیه یک واحد از این بسته بندی در مقایسه با مدت زمان استفاده بسیار زیاد است. در آینده، ما به راه‌حل‌هایی برای تحویل غذا نیاز داریم که در آن بسته‌بندی بهتر با اقتصاد چرخشی ادغام شود تا زباله کمتری تولید شود.

حتی یک صفحه پلاستیکی که به اقیانوس ها ختم نمی شود، یک پیروزی برای محیط زیست است.